Top personálna manažérka vyštudovala na SPU. Dnes šéfuje tridsaťčlennému tímu
napísal Renáta Chosraviová

Už v prvom momente zaujme svojím vystupovaním. Je veľmi pozorná a sústredená v rozhovore, pôsobí prirodzene a milo. Top personálna manažérka Miroslava Rychtarechová. O sebe hovorí, že je hrdá absolventka SPU v Nitre, má rada život spätý s vidiekom a svoje dve rodiny.
Aký je príbeh top personálnej manažérky nadnárodnej spoločnosti Tesco?
Je to zaujímavý príbeh. Všetko začalo ešte študentskými rokmi. Počas štúdia na vtedajšej Vysokej škole poľnohospodárskej v Nitre, dnes Slovenskej poľnohospodárskej univerzite, som tri roky brigádovala v neďalekom Tescu – vtedy Priore. Študovala som na Agronomickej fakulte v odbore vedecká výživa ľudí a často som sa zamýšľala, čo ma do obchodu vedie. Neboli to peniaze, skôr som chcela zmysluplne naplniť svoj voľný čas. Keď som v roku 2000 končila vysokú školu, firma mala uverejnený inzerát. Hľadali trénera, školiteľa a jednou časťou bola aj hygiena potravín, z ktorej som mala štátnu skúšku. Prijali ma. Moja kariéra, vďaka nadobudnutým vedomostiam na škole a praktickým skúsenostiam počas brigádovania, rýchlo napredovala. Do roka som bola personálnou manažérkou Tesca, otvárala som jeden z prvých hypermarketov na Slovensku. Postupne som prešla rôznymi manažérskymi pozíciami, až k riadeniu tridsaťčlenného tímu personálneho oddelenia Tesca na Slovensku. Som zodpovedná za všetky obchody a ich personálne obsadenie.
Nie každý je takto dlho lojálny voči svojmu zamestnávateľovi...
Preferencie sa menia s dobou a najmä s nástupom novej generácie na trhu práce. Generácia Z, teda ľudia narodení od roku 1996 a viac, majú tendenciu častejšie striedať profesie, zvažovať kariérne výzvy. Ja osobne si vždy s pokorou hovorím, že som mala v živote veľké šťastie, lebo mám dve rodiny. Tou prvou je môj manžel, ktorý je tiež absolventom SPU v Nitre v odbore zootechnika a naše dve deti. Druhý domov, rodinu, som našla u svojho zamestnávateľa. Tvoria ju moje kolegyne a kolegovia. Som šťastná, že môžem pracovať pre takéhoto zamestnávateľa, vždy som sa stretávala s podporou, ktorá ma motivovala snažiť sa podať ten najlepší výkon.
Čo je pre vás absolútny základ všetkého?
Všetko sa dá pomerne rýchlo naučiť, keď má človek záujem, motiváciu a správne nastavené priority. Náročnosť nielen k druhým, ale k sebe samému, je dôležitou hodnotou, podľa ktorej robíme veci najlepšie, ako vieme. Pre mňa je nesmierne dôležité aj spomínané rodinné zázemie a podpora, ktorá človeku pomáha vstať a ísť ďalej, aj v časoch, keď sa mu veľmi nedarí.
V tomto momente sa stretávate už s piatimi generáciami na pracovisku. Máte možnosť ich porovnať. Ako by ste ich charakterizovali?
Pokiaľ ide o mladú generáciu, na pohovoroch sa zvyčajne stretávame s dvoma skupinami uchádzačov – tí, ktorí majú veľa skúseností, aj zahraničných, majú za sebou dobrovoľníctvo, absolvovanie rôznych programov, ktoré im umožnili rásť. K druhej patria tí, ktorí nevedia, čo chcú a hľadajú sa. Občas sa dokonca vyjadria, že ich na pohovory poslali rodičia.
Keby som mala charakterizovať mladých ľudí, ktorí k nám prichádzajú na pohovory, zvyčajne hovoria: všetko ma baví, najmä technológie, chcem veľmi rýchlo - ideálne do pol roka - získať nejakú zodpovednosť, nechcem čakať, potrebujem rolu, meniť prostredie, projektové témy, chcem si plniť svoje sny a koníčky. My ako zamestnávatelia to musíme akceptovať.
Pokiaľ ide o strednú generáciu, má podstatne väčšiu trpezlivosť a pokoru, vnímanie skutočnosti, že nie je všetko hneď a zadarmo.
Čo sa týka najstaršej generácie, títo naši zamestnanci majú bohatú prax a chcú mať pocit, že na nich záleží, že majú hodnotu. Ich cieľom je zapadnúť do tímu a byť súčasťou komunity. Je výborné, keď vidíme, že svoje skúsenosti sú ochotní odovzdávať ďalej.
Pre nás ako zamestnávateľa je veľmi dôležité generácie navzájom prepájať. Čím rozmanitejšia je veková skupina, tým viac nápadov prináša. Ja osobne veľmi dbám, aby bola rozmanitosť, diverzita, inklúzia, aby sme dali príležitosť každému, z rôznych generácií a komunít. U nás je vítaný každý, kto chce pracovať. Pokiaľ ide o vekovú štruktúru zamestnancov - 6 % je vo veku do 24 rokov, 15 % do 30 rokov, silné piliere tvorí stredná generácia a ľudia nad 55 rokov, tých je najviac. Jedno percento tvoria zamestnanci nad 65 rokov.
Aké sú trendy pri hľadaní práce? Čo mladých ľudí najviac zaujíma?
Mladí ľudia chcú pracovať s technológiami, s niečím, čo má spojitosť s mediálnym svetom, brandom, budovaním značky. Veľmi ich láka nejaký čas pracovne stráviť v zahraničí, študovať cudzie jazyky. Často túžia po vlastnom biznise a nebyť v štruktúre nadriadený - podriadený. Zaujímajú ich aktuálne témy ako je udržateľnosť, zdravé životné prostredie, bezpečnosť potravín. Keď vidia, že tieto témy firma reflektuje vo svojej stratégii, často si ju už aj kvôli tomu vyberú.
Máte nejaké programy, aby ste mladú generáciu prilákali a udržali v zamestnaní?
Máme viac ako dvadsaťročné skúsenosti s programami pre absolventov akejkoľvek vysokej školy, napr. program Graduate alebo program Mladý líder. Tento štruktúrovaný program má presné náležitosti, tréningový proces, validácie, prednášky, školenia, čiže veľmi podobné výučbe v škole, len sú presunutí do pracovného sveta. Počas 6 až 12 mesiacov záujemcovia majú šancu nadobudnúť nové vedomosti, zodpovednosť, prax a následne získať ponuku na konkrétnu garantovanú pozíciu. Ide o rôzne manažérske pozície, napr. manažér obchodu v menšom obchode, manažérska pozícia na head office v marketingovom oddelení a pod. Domnievame sa, že toto je cesta ako mladým ľuďom uľahčiť zmenu, lebo dnes to vôbec nemajú jednoduché.
Na čo by sa mali uchádzači o zamestnanie vo vašej firme sústrediť?
V prvom rade je dôležité, aby si záujemca pozrel webovú stránku kariera.tesco.sk, kde sa môže dozvedieť o pracovných príležitostiach. To je dôležité najmä kvôli tomu, aby správne napísal motivačný list. Ten totiž nemá byť určený pre inú firmu. Treba sa zamyslieť nad tým, čo hľadá zamestnávateľ, čo ma v jeho ponuke zaujalo a čo viem ponúknuť.
Máte dostatok pracovnej sily? Ktoré pozície sa u vás najťažšie obsadzujú?
Keďže obchod je rozmanitý, vieme zaškoliť kohokoľvek a celkovo nemáme nedostatok pracovnej sily. Skôr sa sústreďujeme na to, aby naši zamestnanci mohli kariérne rásť. Pokiaľ ide o náš tím v Tesco, až 80 percent zamestnancov pracuje u nás už vyše tri roky a sú vo firme spokojní. Najväčší problém máme s obsadzovaním ľudí v oblasti ITK a s odborníkmi na údržbu technických zariadení.
Do portfólia vašich partnerov patrí aj naša univerzita. Plánujete spoluprácu rozvíjať?
Máme spoluprácu najmä s Fakultou ekonomiky a manažmentu a naším cieľom je nastaviť s SPU v Nitre dlhodobú spoluprácu. Naše finančné oddelenie už kontaktovalo univerzitu s touto ponukou. Jej cieľom je prostredníctvom prednášok či statí našich vedúcich pracovníkov priniesť študentom SPU informácie z praxe.
Môžete na záver priblížiť ako začína váš pracovný deň?
Moja kancelária je v Bratislave, ale bývam mimo mesta a každodenne hodinu a pol cestujem do práce. Vyhovuje mi to takto, mám rada život na dedine, prírodu. Doma máme malé gazdovstvo, chováme krásne anglonúbijské kozičky. Občas sa pousmejem nad myšlienkou, keby ma moji kolegovia videli ako som ráno v biznis oblečení kŕmila naše zvieratká. Myslím si však, že keď má človek po boku správneho životného partnera, láskavého, vnímavého, starostlivého a rozumne rozfázovaný deň, dá sa urobiť skvelá kariéra.
O akú myšlienku by ste sa podelili s našimi študentmi?
Bavila ma chémia, plánovala som sa zaoberať hygienou potravín, ale osud to zariadil inak. Nadobudnuté vedomosti však neustále využívam v praxi, napr. moje vnímanie dôležitosti bezpečnosti potravín. Podľa mňa je veľmi dôležitou hodnotou vzdelanie a možnosť posunúť alebo odovzdávať ďalej odkaz, ktorý nám škola dáva.
Ing. Miroslava Rychtarechová, prevádzková personálna manažérka v spoločnosti Tesco Stores SR, a.s., má viac ako 20 rokov skúseností z oblasti budovania funkčných tímov pri otváraní siete hypermarketov, ako aj tvorby stratégie riadenia ľudských zdrojov. Prešla rôznymi manažérskymi pozíciami, venovala sa tréningu a rozvoju zamestnancov a riadeniu projektov. Spolu so svojim tímom sa venuje vytváraniu dobrého miesta pre prácu, budovaniu inkluzívnej kultúry a podpory diverzity pre tisíce kolegov a kolegýň v Tescu Je členkou správnej rady Nadácie Tesco, dozornej rady Tesco Stores SR a.s. , dozornej rady DofE (Duke of Edinburg ), ako aj členkou predstavenstva HRcomm organizácie.