Róbert Bartolen: Základ úspechu je naplno vnímať realitu a byť kreatívny

napísal

Floristu a dizajnéra Róberta Bartolena netreba osobitne predstavovať. Jeho meno je už v súčasnosti pojmom v oblasti v ktorej pôsobí doma i v zahraničí. Je to v prvom rade vďaka jeho talentu, vysokému pracovnému nasadeniu a profesionalite. K tej podstatnou mierou prispelo aj vysokoškolské vzdelanie, ktoré získal na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre.

Fakulta záhradníctva a krajinného inžinierstva. Prečo ste si ju zvolili a čo vám štúdium dalo do profesionálneho života?

Môj výber bol jednoznačný. Stredoškolské štúdium som absolvoval na odbornej záhradníckej škole v Piešťanoch, kde som dostal výborné základy zo záhradníctva. Chcel som ich rozvíjať aj počas vysokoškolského štúdia v študijnom programe záhradná architektúra. Dodnes využívam poznatky z architektonických predmetov nadobudnuté na univerzite, kde sme sa učili vnímanie perspektívy, všeobecné vnímanie celku alebo detailu priestoru či už interiéru alebo exteriéru. Takže vysoká škola mi dala minimálne super podkutie na vnímanie priestoru a hmoty. Naučila ma nebáť sa veľkých projektov, ktoré sú v súčasnosti predmetom mojej tvorby.

Môžete nám priblížiť svoju tvorbu a projekty, na ktorých ste v poslednom období pracovali?

Ako florista a dizajnér mám súkromný ateliér, ktorý nie je prístupný pre verejnosť. S klientmi sa stretáme v danej lokalite, ktorú chceme riešiť. V rámci projektov zastrešujem kreatívnu, dizajnovú stránku. Môj šesťčlenný tvorivý tím, v ktorom sú aj absolventi FZKI, dozerá na realizačnú stránku, technické prevedenie, výrobu kulís, záhradnícku činnosť a pod. Medzi zaujímavé projekty, ktoré robíme, patrí interiérová zeleň pre veľké inštalácie v hoteloch, napr. vertikálne záhrady. V súčasnosti pre prestížny bratislavský hotel realizujeme vzdušnú záhradu a florálnu terasu. K významným projektom patria štátne projekty, napr. pre ministerstvo zahraničných vecí, Prešporský či Bratislavský bál, kde robíme celú scénografiu.

Ste známy aj tým, že publikujete v odborných floristických časopisoch, vediete prednášky, semináre a workshopy doma i v zahraničí, a to aj na akademickej pôde. Ako vnímate tieto aktivity?

Propagáciu art floristiky, osvetu a vzdelávanie v oblasti floristiky, považujem za veľmi dôležitú. Táto činnosť mi pomáha aj presadiť sa vo svojom odbore. Nedávno som sa stal ambasádorom organizácie Fusion flowers, ktorá združuje kvetinárov a floristov po celom svete. Jej cieľom je robiť osvetu o floristike ako umeleckom a kreatívnom odbore, ktorý napreduje do celého sveta, zároveň bojuje proti komerčným sieťam a sieťovým predajom kvetov. Ambasádori prinášajú nové trendy a vizuály pre magazíny. Na workshope od 21. do 25. marca v Amsterdame, v Holandsku, budem spolu s ďalšími siedmimi svetovými floristami uvedený do Fusion flowers tímu. Budeme tvoriť nový edukačný plán pre floristov a predvádzať komerčné spracovanie určitých nových kultivarov rastlín. Mojich aktivít a úspechov je viacero. Určite si však vysoko cením nedávne ocenenie - tretie miesto na súťaži floristov vo Veľkej Británii či možnosť realizovať zaujímavé workshopy vo viacerých krajinách Európy i Ázie, ako aj nedávne pozvanie ruského zväzu floristov vystúpiť s odborným seminárom, ktorý som realizoval počas trojmesačného pobytu v Moskve. Pokiaľ ide o spoluprácu s akademickou sférou, rád vystupujem na odborných výberových prednáškach, workshopoch a seminároch pre študentov či už na SPU alebo Záhradníckej fakulte Menedelovej univerzity v Ledniciach. Na SPU mám dlhoročnú výbornú spoluprácu aj s botanickou záhradou.

 

"Svoju prácu milujem preto, lebo vytváram umenie z prírody
a nie komerčný produkt pre spotrebiteľa."

 

Na floristickom seminári Orchidea a jej krása, ktorý ste viedli koncom februára v Botanickej záhrade SPU, nechýbala ani naša redakcia. Vyše stovke návštevníkom ste predstavili umeleckú kolekciu štyroch sôch inšpirovanú futuristickým spôsobom spracovania prírodných materiálov. Nie je vám ľúto tie kvety orezávať? Aj takáto otázka zaznela z radov účastníkov seminára. Domnievam sa, že ste ju už počuli a aj v budúcnosti budete počuť nespočetne veľakrát....

Máte pravdu a o tejto téme som pripravený diskutovať. Práve deň pred uvedeným floristickým podujatím zomrel Karl Lagerfeld, jeden z najuznávanejších svetových módnych návrhárov 20. a 21. storočia. Budem parafrázovať jeho slová, že on tvorí módu, a aj keď je to vnímané ako umenie, predovšetkým ide o komerciu. Činnosť človeka je natoľko rozmanitá, že môžeme diskutovať o všetkom – či využívanie automobilov znečisťuje prostredie, či je vyrubovanie lesov ničením ekosystémov a pod. Takže tých podnetov z činností človeka je oveľa viac ako floristika či tvorba z kožušín. Osobne si myslím, že dar, ktorým sa líšime od zvierat, je ľudský rozum a šiesty zmysel, ktorým disponuje každý, len ho nevyužíva – v mojom prípade je to kreativita. Bolo by na škodu veci ju nevyužívať. Je pravda, že človek prispel k vyhynutiu niektorých druhov zvierat, rastlín. To je prirodzené, ale zase na druhej strane niektoré druhy by bez človeka nemali šancu vyžiť. A je nesporné, že Lagerfeld urobil obrovský posun v rozvoji ľudstva a nemyslím si, že by sme ho mali odsudzovať za to, že napríklad značku Fendi vyšvihol práve na kožušinách a vďaka nemu zažila renesanciu. Opakujem, je to téma na diskusiu. Pre mňa je podstatné, že umenie ako také nás odlišuje od necivilizácie. A svoju prácu milujem preto, lebo vytváram umenie z prírody a nie komerčný produkt pre spotrebiteľa.

Blíži sa jar, obdobie, ktoré je už tradične z hľadiska módnych trendov synonymom pastelových farieb. O aké elementy sa tento rok bude opierať dizajn?

Dizajn sa bude opierať o veľké množstvo elementov. Hlavným prvkom od počiatku ľudstva je socha a architektúra, ktoré určujú trend v rozvoji civilizácie. Aj my, floristi, sa snažíme pretvárať svoje diela do sôch, ktoré sú naozaj ikonické a môžu posunúť aj náš odbor dopredu. Myslím si, že dizajn aj architektúra sa posúva do prírodných, organických tvarov – vznikajú budovy, ktoré sa podobajú tečúcej vode, oblohe, stromom. Tento dizajn sa tisne aj k nám. Ide o rapídny úbytok neživých materiálov či už plastov, korálikov, drôtikov, perličiek, dekoratívnych vecí.

Môžete priblížiť trendy vo floristike?

V roku 2004 sme s tímom autorov tvorili floristickú knihu pre český zväz floristov a kvetinárov. V nej bolo uvedené, že existujú dva štýly aranžovania – vegetatívny a dekoratívny, ktorý sa opiera o to, že floristi pretransformovávajú prírodný materiál a silia ho do tvarov, ktoré chcú docieliť. Mixovaním s vegetatívnym štýlom dosiahnu, že strohé neživotné dielo pôsobí prírodne. Takže, keby som mal poradiť nové trendy vo floristike - inšpirujte sa prírodou. S blížiacou sa jarou by explózia farieb mala byť v každom z nás. Aj móda aj dizajn sa transformuje do toho, čo človek cíti, alebo aká doba ide. Je doba rozmachu, cestovania, introdukovania, keď nemáme limity. A toto odzrkadľuje aj dizajn. Multifarebnosť, multikultúrnosť, multidruhovosť sú momentálne trendy. A aby nepôsobili gýčovo, znaturalizoval by som ich, alebo potlačil, prírodnými materiálmi či už konárikmi, machmi, papraďami a pod. Určite sa netreba brániť kombináciám.

 

"Základ úspechu je vnímať realitu,
byť kreatívny a nebáť sa odovzdať, ale aj zlyhať."

 

Podelíte sa so študentmi o svoj recept na úspech?

V prvom rade by si mal každý uvedomiť, čo je pre neho úspech. Či sú to peniaze alebo pokoj, vnútorná harmónia, že robím niečo, čo ma napĺňa, s čím sa stotožňujem. Pre mňa je úspech, keď môžem slobodne tvoriť, keď mi klient dôveruje. Tiež zdravý tím, na ktorý sa môžem spoľahnúť, lebo sám človek nič nedocieli. Základ úspechu je vnímať realitu, byť kreatívny a nebáť sa odovzdať, ale aj zlyhať. A ešte jeden dôležitý aspekt je profesionalizmus. To znamená, že človek by sa mal vyprofilovať v jednej oblasti, aby bol dobrým odborníkom. Zvyknem tomu hovoriť, byť „brutálne“ skúseným.

Ako relaxujete a naberáte inšpiráciu?

Mojím koníčkom je práca, relaxom je cestovanie, počas ktorého vypnem a naberám inšpirácie. Lebo pokiaľ chce byť človek zdravo kreatívny, potrebuje si vyvetrať hlavu. Tak ako rastlina potrebuje pre svoju existenciu živné prostredie - kyslú, neutrálnu alebo zásaditú pôdu, aj človek musí prísť na to, čo ho dokáže neutralizovať, aby mohol absorbovať inšpiráciu a aplikovať ju. Energiu mi dobíja aj chôdza, túry a samota. Aké sú vaše plány do budúcnosti? Po spomínanej účasti na workshope v Amsterdame ma čaká Flóra Bratislava, spolupráca na podujatí Miss Slovensko, v októbri plánujem cestu do Ázie, kde budem mať seminár. Takže čaká ma pestrý program.

 

Ísť späť