Recenzia: Výskyt fungicídnej rezistencie huby Cercospora beticola v Slovenskej republike

Vo Vydavateľstve SPU v Nitre vyšla monografia s uvedeným názvom autorov - prof. Kamila Hudeca a Ing. Milana Mihóka, PhD. Zameraná je na štúdium rezistencie huby C. beticola k najpoužívanejším fungicídnym prípravkom autorizovaným proti hnedej škvrnitosti na Slovensku.

Vedecká publikácia pozostáva z desiatich kapitol. Zamerané sú na význam pestovania repy cukrovej v SR a vo svete, význam hnedej škvrnitosti listov repy v SR a vo svete, ochranu repy cukrovej proti hubovým chorobám, fungicídnu rezistenciu patogénov. V jednotlivých kapitolách autori uvádzajú aj morfologickú a kultivačnú charakteristiku izolátov Cerospora beticola získaných v SR, venujú sa aj problematike fungicídnej rezistencii izolátov Cerospora beticola v SR a účinnosti fungicídov proti hnedej škvrnitosti v poľných podmienkach SR.

Ako autori píšu, choroby a škodcovia cukrovej repy predstavujú významný faktor ohrozujúci výšku a kvalitu úrody. „Už vzchádzajúce rastliny môžu byť ohrozené škodcami, ako drôtovce alebo skočky a chorobami, ako napr. preemergentná spála repy. Po vytvorení listového aparátu môže byť repa napadnutá listovými patogénmi ako hnedá škvrnitosť listov, múčnatka repy, fómová škvrnitosť alebo alternáriová škvrnitosť. Lisové choroby repy sú závažným problémom, lebo len zdravý listový aparát je predpokladom na dosiahnutie vysokej a kvalitnej úrody. Hnedá škvrnitosť listov, ktorú spôsobuje huba C. beticola, patrí v našich podmienkach k najzávažnejším chorobám repy cukrovej, ktorá dokáže významne znížiť kvalitu i kvantitu úrody. Objavuje sa koncom júna, jej symptómy sa na listoch vyskytujú v podobe sivohnedých okrúhlych škvŕn s čevenohnedým lemom.“

Ďalej autori vysvetľujú, že pri chemickej ochrane je veľmi dôležité striedať účinné látky, čím sa predchádza vzniku rezistencie v populácii patogénov. „Termín „rezistencia patogénov voči fungicídom“ sa v posledných rokoch objavuje čoraz častejšie a predstavuje vážny problém pri pestovaní kultúrnych plodín. Aj napriek tomu, že vývoj chemických prípravkov rapídne napreduje, v mnohých prípadoch ide o rovnaké účinné látky, alebo rovnakú skupinu účinných látok.“

Takmer 100-stranová publikácia je vhodne doplnená obrázkami a tabuľkami.