Recenzia: Vnútorné prostredie v automobiloch

Vnútorné prostredie v automobiloch, prvky výbavy a ich hodnotenie je názov modernej učebnice autorov – doc. Ivana Vitázka, prof. Zdenka Tkáča a doc. Radoslava Majdana z Technickej fakulty SPU v Nitre. Vyšla v uplynulom období vo Vydavateľstve SPU v Nitre.

Vysokoškolská učebnica je určená študentom technického zamerania, zaoberá sa problematikou vnútorného prostredia (mikroklímy) v kabínach automobilov vrátane prvkov ich výbavy.

Ako píšu autori, automobilová doprava je v súčasnosti veľmi rozšírená a využívaná. „Ľudia trávia množstvo času vo vnútornom priestore automobilu. Rovnako ako v iných uzavretých priestorov, aj v kabíne automobilu treba zabezpečiť vyhovujúce podmienky. V danom prípade ide o zdravie, bezpečie, ale aj komfort vodiča a spolucestujúcich.“

Obsah učebnice je rozdelený do šiestich kapitol. Prvá sa zaoberá problematikou vlhkého vzduchu. Bez základných znalostí vlastností vlhkého vzduchu a možnosti ich sledovania nie je možné zvládnuť problematiku tepelnej pohody a hodnotenia mikroklímy vo vozidle. Tej je venovaná druhá kapitola. Tretia sa zaoberá možnosťami úpravy vnútorného prostredia, ako je vetranie, vykurovanie a klimatizácia nielen z pohľadu činnosti, ale aj popisu jednotlivých súčastí a spôsobov ovládania. Uvedená je charakteristika chladív a možné trendy ďalšieho smerovania v úprave vnútorného prostredia. Ďalšie kapitoly sú zamerané na problematiku vyhrievania sedadiel v automobiloch, osvetlenia automobilov, záverečná je venovaná hodnoteniu stavu mikroklímy v automobiloch. Okrem spôsobov merania (metodík) jednotlivých fyzikálnych veličín je tu uvedený aj popis potrebných meracích prístrojov a uvedené sú vzorové tabuľky pre zapisovanie nameraných hodnôt. Na záver kapitoly je uvedené meranie spotreby paliva v premávke so zameraním na posúdenie vplyvov zariadení na úpravu vnútorného prostredia na hospodárnosť automobilu. V prílohe je uvedený Metrologický doplnok, kde sú uvedené okrem základných jednotiek SI aj prepočty vybraných anglo-amerických jednotiek, z toho dôvodu, že v zahraničnej literatúre sa s nimi často stretávame. Okrem toho as v prílohe nachádza aj i-x diagram vlhkého vzduchu do 50

Vyše 130-stranová učebnica je vhodne doplnená obrázkami, grafmi a tabuľkami.