Recenzia: Spoločenské súvislosti sebazamestnávania a agropodnikania mladých ľudí

Spoločenské súvislosti sebazamestnávania

Vo Vydavateľstve SPU vyšla v týchto dňoch zaujímavá e-publikácia s uvedeným názvom. Záujemcovia si ju môžu bezplatne stiahnuť v plnom rozsahu.

Ako v úvode vedeckej monografie uvádzajú autorky - Danka Moravčíková, Martina Hanová a Eva Pechočiaková Svitačová z Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, problematika podnikania a sebazamestnávania, najmä vo vzťahu k mladým ľuďom, je témou mnohých súčasných empirických výskumov. Príčinou je na jednej strane stále vysoká miera nezamestnanosti mladých ľudí v niektorých členských štátoch Európskej únie, na strane druhej pociťovanie hospodárskych a sociálnych dôsledkov tohto stavu spojených s dlhodobou nezamestnanosťou mládeže. “Vzhľadom na častokrát zdôrazňovaný vysoký potenciál podnikateľov vytvárať zamestnanosť a zabezpečiť udržateľný hospodársky rast, podpora podnikania mladých ľudí a zvýšenie ich “podnikateľského ducha” sa stalo prioritou v politickom programe EÚ.

Sebazamestnávanie a podnikanie nie je všeliekom na riešenie krízy nezamestnanosti mladých ľudí, pretože nie všetci majú na to predpoklady, potrebné zručnosti, nápady a osobnostné črty. Avšak podpora a vytvorenie motivačného prostredia pre sebazamestnávanie a podnikanie, odstránenie existujúcich prekážok a bariér môžu mladým ľuďom pomôcť ľahšie transformovať svoje tvorivé myšlienky či zámery na úspešné podnikanie a priniesť pozitívne efekty napríklad aj v tvorbe pracovných miest a rozvoja ľudského kapitálu,” píšu autorky.
Ako ďalej uvádzajú, mladí ľudia patria k najzraniteľnejším skupinám v spoločnosti a zároveň sú cenným zdrojom jej rozvoja.

“Podľa údajov v európskych Správach o mládeži si mladí ľudia ťažko hľadajú zamestnanie ich pracovná aktivita začína najskôr po 25. roku života. Dôsledkom toho je ich ekonomické i sociálne vylúčenie, pretože mladí ľudia sa často nemôžu plnohodnotne začleniť do spoločnosti. Mladí ľudia vo veku do 30 rokov predstavujú podstatnú časť obyvateľstva SR (35, 5 %). Z celkového počtu nezamestnaných mladých ľudí na Slovensku je však viac ako polovica dlhodobo nezamestnaných,” uvádza sa v publikácii. “Vzdelanostná úroveň nezamestnaných mladých ľudí na Slovensku je v porovnaní s inými členskými štátmi EÚ vyššia, pretože viac z nich má ukončené úplné stredné alebo vysokoškolské vzdelanie a necelá tretina má skúsenosti s prácou v zahraničí. Počet mladých ľudí, ktorí by chceli začať podnikať síce tiež narastá, viac však v kategórii stredoškolákov ako medzi vysokoškolákmi. Skutočné začatie svojho podnikania považujú za nereálne predovšetkým z dôvodu nedostatku finančných a iných zdrojov.”

Pokiaľ ide o agropotravinárske odvetvie, je prestarnuté a už dlhodobo pociťuje odliv pracovníkov. “Priemerný vek pracovníkov v poľnohospodárstve dosiahol 44,7 rokov a sektor sa borí s nedostatkom záujmu mladých ľudí o poľnohospodárstvo, pričom sa deklaruje potreba zamestnať asi 1 990 nových ľudí mladších ako 40 rokov. Moderné poľnohospodárstvo už dávno nie je len o náročnej manuálnej práci, ale čoraz viac o automatizácii a obsluhe nových technológií, ale je aj sektorom, ktorý môže výrazne pomôcť šetriť životné prostredie.”

Vedecká monografia je rozdelená do troch kapitol. Prvá sa zaoberá témami nového globálneho ekonomického a spoločenského prostredia a s ním súvisiacich zmien na trhu práce, druhá kapitola sa venuje metodologickým aspektom výskumu postojov mladých ľudí k sebazamestnávaniu a agropodnikaniu. Záverečná časť vyše 100-stranovej publikácie prináša teoreticko-praktické implikácie, ktoré zdôrazňujú etickú a environmentálnu dimenziu podnikania (a agropodnikania obzvlášť) s rešpektovaním princípov udržateľného rozvoja a udržateľného poľnohospodárstva. V zmysle toho boli na základe výskumných zistení formulované i návrhy týkajúce sa prípravy a vzdelávania mladých ľudí ako sebazamestnávateľov pre agrosektor, ako aj odporúčania zamerané na odstraňovanie bariér pre rozbeh podnikania mladých ľudí vrátane mladých farmárov.

Publikáciu si môžete stiahnuť na webovej stránke Vydavateľstva SPU https://vydavatelstvo.uniag.sk/index.php?controller=attachment&id_attachment=1399

Renáta Chosraviová