Recenzia: Riadenie a organizácia výrobných procesov

Vo Vydavateľstve SPU vyšla koncom minulého roka publikácia s uvedeným názvom autorského tímu. Autori – prof. Pavol Findura, prof. Miroslav Kavka, Ing. Miroslav Mimra, Ph.D., MBA, prof. Vladimír Rataj sa v nej zameriavajú na problematiku riadenia a organizácie výrobných procesov.

Určená je najmä študentom predmetu riadenia a organizácie výrobných procesov, ako aj záujemcom o smery zamerané na prevádzku strojov, resp. realizáciu výrobných procesov  zabezpečovaných výrobným zariadením v mechanizovanej a automatizovanej výrobe a v službách.

Predmet riadenie a organizácia VP, ktorý patrí do skupiny predmetov vytvárajúcich základy budúceho profilu absolventa Technickej fakulty SPU v Nitre, vytvára základy pre výrobné procesy (VP) s podstatou mechanickou, biologickou a biologicko-chemickou, zabezpečované stacionárnym výrobným zariadením alebo mobilnými strojmi a dopravnými prostriedkami.

Z hľadiska ucelenej problematiky zameranej na riadenie a organizáciu VP je predpokladaná nadväznosť na štúdium ďalších disciplín súvisiacich s problematikou. V horizontálnej rovine ide najmä o predmety zamerané na problematiku kvality a spoľahlivosti strojov, na údržbu a obnovu strojov a na servisnú a dopravnú logistiku, vo vertikálnej rovine ide o nadväznosť na štúdium problematiky manažmentu, marketingu, ekonomiky, účtovníctva a financií, projektového riadenia a na systémy automatického riadenia technologických procesov. S ohľadom na ucelený výklad problematiky prístupov k riadeniu firemných činností je súčasťou textu učebnice aj kapitola zameraná na projektové riadenie.

Vyše 500-stranovú učebnicu tvorí sedem kapitol. Študentom možno odporučiť štúdium učebného textu v celej šírke, lebo je v ňom aplikovaný systémový a integrovaný logistický prístup, keď „všetko súvisí so všetkým“. Príkladom je druhá kapitola – Pokročilé koncepty riadenia a organizácie výrobných procesov, ktorá jednak významným spôsobom rozširuje výklad uvedený v prvej kapitole – Základné pojmy riadenia a organizácie výrobných procesov a zároveň je vysvetlená radom princípov a praktických príkladov využívaných s odkazom v ďalších kapitolách už bez podrobnejšieho výkladu. Nasledujúce časti učebnice sa venujú problematike znalostnej a normatívnej základne pre riadenie a organizáciu VP, koncepčnému, operatívnemu a projektovému riadeniu VP. Záverečnú kapitolu tvorí prehľad dôležitých pojmov a definícií.

Moderná odborná publikácia je vhodne doplnená farebnými obrázkami, schémami, tabuľkami a grafmi.