Recenzia: Nepôvodný hmyz a pavúkovce poškodzujúce dreviny v urbanizovanom prostredí

Poskytnúť čitateľovi základné informácie o nepôvodných druhoch škodcov vyskytujúcich sa na drevinách vysádzaných v urbanizovanom prostredí je cieľom publikácie doc. Jána Kollára z Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva SPU v Nitre. Vyšla vo Vydavateľstve SPU.

Ako autor píše, pri súčasnom využívaní a premenách mestskej krajiny dochádza k výrazným edafickým a klimatický zmenám prostredia. V dôsledku toho dochádza tiež k postupnej premene diverzity fauny a flóry.

„Do urbanizovaného prostredia sa šíria teplomilné a suchomilné druhy živočíchov a rastlín. Dreviny rastúce pod vplyvom nepriaznivých faktorov sa musia s nimi vyrovnávať. Musia čeliť negatívnym účinok posypových solí, exhalátov a imisií, zhutňovaniu pôdy, trpia vodným deficitom a nedostatkom pôdneho vzduchu. Adaptačný a imunitný systém drevín je oslabovaný a rastliny sú viac náchylné k napadnutiu škodcami. Dreviny vysádzané na frekventovaných miestach bývajú veľmi často mechanicky poškodzované (najmä koreňová sústava a báza kmeňa), čo tiež prispieva k rozširovaniu sekundárnych škodcov a patogénnych organizmov,“ uvádza J. Kollár

V súčasnosti sa veľmi často hovorí o globálnom otepľovaní a klimatickej zmene v krajine. S týmito zmenami súvisí aj fakt, že čoraz častejšie sa v mestskom prostredí stretávame s použitím tzv. introdukovaných drevín.

„S importom introdukovaných drevín a klimatickými zmenami je spojený výskyt nových u nás nepôvodných škodcov. Tieto sú viazané väčšinou iba na cudzokrajné dreviny, ale niektoré z nich sa troficky prispôsobili aj našim pôvodným drevinám. Mnohé z nich sa prispôsobili životu v našich podmienkach do tej miery, že intenzita ich škodlivého vplyvu dosahuje kalamitný stupeň. Nebezpečné sú najmä polyfágne a karanténne druhy škodcov. Takéto druhy sú pre zeleň potenciálnou hrozbou a treba im venovať náležitú pozornosť. Bez podrobnej kontroly zdravotného stavu drevín s správnej starostlivosti nebude zeleň v našich sídlach plniť plnohodnotne všetky svoje funkcie a jej priaznivý účinok sa bude výrazne znižovať,“ poukazuje na problematiku autor.

V publikácii v troch kapitolách - Pôvodnosť a nepôvodnosť druhov, Nepôvodné druhy na Slovensku, Prehľad nepôvodných druhov škodcov drevín na Slovensku - prináša informácie o bionómii, rozpoznávaní jednotlivých druhov škodcov a symptómov poškodenia potrebných pre správnu diagnostiku. V neposlednom rade  publikácia poskytuje informácie o významnosti škodcov a možnostiach ich regulácie.

Vyše 140-stranová kniha je vhodne doplnená farebnými obrázkami.