Projekt COVIMO ako „okno príležitostí“ pre zmeny v terciárnom vzdelávaní

napísal

Pandémia COVID-19 výrazne ovplyvnila vzdelávanie na celom svete. Je to aj prípad terciárneho vzdelávania. Zavedené postupy vo vzdelávaní boli spochybnené a mnohými spôsobmi zmenené.

Fakulta biotechnológie a potravinárstva na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite je od marca 2020 zapojená do riešenia medzinárodného projektu Erasmus+ Programme – KA2 - Cooperation for innovation and the exchange of good practices s názvom COVID-19 pandemic as an “opportunity window” for the transition towards new and more inclusive internationalisation through virtual mobility (číslo projektu: 2020-1-CZ01-KA226-HE-094453).

V projekte, ktorého koordinátorom je Česká zemědelská univerzita v Prahe, je zapojených spolu deväť univerzít strednej a východnej Európy.

Projekt koordinuje Česká zemědelská univerzita v Prahe. Partnermi projektu sú okrem SPU v Nitre aj ďalší členovia CASEE konzorcia:  University of Natural Resources and Life Sciences, Rakúsko; University of Sarajevo, Bosna a Hercegovina; University of Zagreb, Chorvátsko; Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Maďarsko; State Agrarian University of Moldova, Moldavsko; Warsaw University of Life Sciences, Poľsko a University of Ljubljana, Slovinko.

Projekt vychádza z nového ponímania pandemickej situácie a nazýva ju „oknom príležitostí“ pre zmeny v terciárnom vzdelávaní. Jeho hlavným cieľom je prostredníctvom vytvorenia fóra spolupracujúcich univerzít využiť synergiu takejto siete na odraz prechodu k novým formám on-line vzdelávania medzi zamestnancami a študentmi univerzity. Súčasťou riešenej problematiky je tiež podpora inkluzívnosti študentov a zamestnancov univerzity, aby zvládli prechod na on-line vzdelávanie a boli pripravení na budúcu situáciu vyžadujúcu intenzívne využívanie on-line vzdelávania a on-line podporných aktivít. K tomuto cieľu patrí aj oblasť virtuálnych mobilít študentov a zamestnancov v rámci medzinárodného priestoru, ako aj ďalšie aktivity, ktoré zrkadlia skúsenosti univerzít s vyrovnávaním sa s rôznorodými okolnosťami vysokoškolského vzdelávania v období pandémie.

Počas aktuálne jedenapolročného obdobia riešenia projektu boli realizované štyri kľúčové aktivity, súvisiace s vyššie popísanými zámermi, ktoré sú zamerané na viaceré oblasti vysokoškolského vzdelávania počas pandemickej situácie.

Prvou kľúčovou aktivitou, ktorej koordinátorom je University of Natural Resources and Life Sciences vo Viedni, je vytvorenie virtuálnych laboratórií, ktoré budú implementované ako tri scenáre virtuálneho vzdelávania a virtuálne socializačné priestory. Prvým scenárom je 360° zobrazenie Záplavovej roviny, ďalším je problematika triedenia dreva s využitím online miestnosti, 3D denníkov a pracovných nástrojov, tretí scenár spočíva v Laboratóriu virtuálnej hmotnostnej spektrometrie. Posilnenie socializácie študentov v online prostredí sa implementuje cez online socializačnú miestnosť Virtuálnej kaviarne, ktorú vyvíja BOKU s podporou AREEKA s využitím aplikácie.

Druhou kľúčovou aktivitou, ktorej koordinátorom je Warsaw University of Life Sciences, bolo identifikovanie dobrej a zlej praxe v dištančnom terciárnom vzdelávaní. Cieľom je vypracovať medzinárodný manuál príkladov prenosných osvedčených postupov, ktoré by poslúžili aj iným vzdelávacím inštitúciám ako zdroj námetov a dobrých osvedčených postupov, ale aj pre potreby predchádzania nevhodných postupov, ktoré sa ukázali v kontexte dištančného vzdelávania ako nevyhovujúce a nežiadúce. Digitálna road-mapa, vytvorená v rámci tejto aktivity, je vhodným prostriedkom pre vyhľadávanie osvedčených a tiež neosvedčených postupov vo vzťahu k zúčastneným stranám dištančného vzdelávania, konkrétne pedagógom, študentom, administratívnym pracovníkom so zahrnutím pedagogických, psychologických, technických otázok vzdelávacieho procesu.

Scenáre reakcií minimalizujúcich účinky rôznych udalostí na vzdelávanie sú kľúčovou úlohou v tretej čiastkovej aktivite projektu. Koordinátor aktivity Hungarian University of Agriculture and Life Sciences v Gödölő založila prípadovú štúdiu na vlastných skúsenostiach s projektom Komunitnej záhrady pre zahraničných študentov. Myšlienkou transferu takejto aktivity je pozvanie na stáž do Komunitnej záhrady s podporou udržateľnosti aktivity formou transferu skúseností svoju domovskú univerzitu, kde by sa rozbehli ďalšie projekty komunitných záhrad.

Vytvorenie školiacich materiálov pre študentov a zamestnancov, ktoré im umožnia lepšie sa adaptovať na online vzdelávanie a lepšie využívať nástroje online vzdelávania sú predmetom štvrtej projektovej aktivity. Realizovali sa v nej čiastkové prieskumy na zapojených univerzitách, v rámci ktorých sa identifikovala východisková situácia jednotlivých univerzít z hľadiska podpory online vzdelávania, tvorby manuálov a realizácie školení pre zamestnancov univerzít a študentov, aby sa flexibilne zvládol prechod k online formám výučby. Z dostupných materiálov sa aktuálne syntetizujú školiace materiály, ktoré by podporili hlavne procesuálnu stránku terciárneho vzdelávania v online priestore.

SPU v Nitre je v rámci projektu koordinátorom diseminačných aktivít a tiež participuje na všetkých ďalších projektových aktivitách. V rámci diseminácie bola zriadená webová stránka projektu, vytvoril sa YouTube kanál, kde sú aktuálne promo videá, ktoré pripravila University of Zagreb v spolupráci s diseminačnou skupinou konzorcia projektu a jednotliví partneri propagujú projekt na národnej a medzinárodnej úrovni na konferenciách, medzinárodných stretnutiach či formou sociálnych sietí a webu. Diseminačné aktivity projektu vyústia do záverečnej konferencie, ktorá sa bude konať v januári 2023 na SPU v Nitre.

Projekt COVIMO má ambíciu vypracovať také postupy, ktoré by sa experimentálne ďalej testovali v medzinárodnom spoločnom magisterskom študijnom programe siete CASEE „Dunaj AgriFood Master - udržateľnosť v poľnohospodárstve, výrobe potravín a potravinárskych technológiách v podunajskej oblasti“ (DAFM). Materiály, ktoré sa vygenerujú v rámci riešeného projektu, majú potenciál byť použité v podobných situáciách, keď budú univerzity čeliť podobným obmedzeniam ako v prípade pandémie COVID-19, keďže odzrkadľujú nielen skúsenosti, ale poskytnú určité usmernenia aj v budúcnosti, najmä v oblasti vied o živote s tradične veľkým zameraním na prezenčný typ vzdelávania.

Ísť späť