M. MATEJOVIČ: Predaj poľnohospodárskej techniky nie je lineárny

napísal

Priebeh predaja poľnohospodárskej techniky na Slovensku nie je lineárny, čo je pre predajcov veľmi náročné z hľadiska plánovania skladu, ale aj z personálneho a časového aspektu. „Dúfame, že na nás tá priaznivejšia krivka ešte čaká,“ hovorí riaditeľ firmy Ematech, s.r.o., Radošina Michal Matejovič.

V rodinnej firme, ktorá sa už vyše tridsať rokov orientuje na predaj poľnohospodárskej techniky, pôsobí vyše štrnásť rokov. Pred tromi rokmi prevzal vedenie firmy, obchodu a marketingu. V rozhovore priblížil súčasnú situáciu s predajom poľnohospodárskej techniky na Slovensku a priority firmy v tomto roku. Podelil sa aj o myšlienku, prečo by mladí ľudia mali vidieť podnikanie v poľnohospodárstve pozitívne.

Poľnohospodársku techniku máte v krvi. Takže ste zrejme nemali problém s výberom vysokoškolského štúdia na Technickej fakulte SPU v Nitre. Bolo to jednoznačné rozhodnutie?

Technika ma zaujímala od malička. Keď vznikla firma, ktorú založili moji rodičia, nových strojov nebolo tak veľa. Každý nový traktor, ktorý nám pribudol, som si bežal obzrieť hneď cestou zo školy. Bol som nadšený, keď ma na ňom niekto aj odviezol. Keď som bol starší, už som traktor po poli riadil aj sám. Výber môjho štúdia prirodzene ovplyvnilo, že rodičia sa venovali poľnohospodárskej technike. Postupne som si začal uvedomovať, že je to dôležitý a perspektívny hospodársky sektor so stáročnou tradíciou. Mojou víziou bolo pokračovať v rodinnom podnikaní. Na Technickej fakulte ma zaujal študijný program poľnohospodárska technika a komerčná činnosť, bola to pre mňa jasná voľba.

Vo firme ste mali najnovšie stroje, túto možnosť univerzita nemala. Čo vám dala do praxe?

Univerzita mi dala veľa, získal som všeobecný pohľad na rastlinnú a živočíšnu výrobu. Veľkým prínosom pre prax bolo, že štúdium skĺbilo technické a ekonomické predmety. Základy účtovníctva, marketingu a manažmentu sme nadobudli pod taktovkou Fakulty ekonomiky a manažmentu. Súčasťou výučby boli aj cudzie jazyky. Vynikajúcou možnosťou pre zdokonalenie bol letný pobyt Work and Travel v USA, kde som bol nútený komunikovať po anglicky. Jazykové kompetencie sú pre mňa veľmi dôležité, keďže naša firma má len zahraničných dodávateľov poľnohospodárskej techniky. Držím SPU palce, aby sa jej podarilo v spolupráci so Združením dodávateľov poľnohospodárskej techniky v SR – Agrionom vybudovať avizované moderné Laboratórium poľnohospodárskej techniky a zatraktívniť študijné programy.

Ako sa mení spoločnosť Ematech a kam smeruje? V čom vidíte jej najsilnejšie stránky?

Firma od svojho vzniku nadviazala spoluprácu s mnohými výrobcami poľnohospodárskej techniky. V súčasnosti máme osem dodávateľov a výrobcov techniky. V našom portfóliu sú známe značky ako je Deutz - Fahr, Annaburger, Merlo a Muthing. V posledných rokoch sme vyrástli v objeme tržieb a počte predaných strojov, ktoré na slovenský trh dovážame. Rozrástli sme sa aj personálne, tím zamestnancov sa z pôvodných pätnástich vyšplhal k dnešným 35 zamestnancom.

Spomenuli ste, že ste vyrástli v objeme tržieb. Ako sa teda firme darí v predaji poľnohospodárskej techniky na Slovensku? Bol uplynulý rok optimistický?

Za mimoriadne úspešné pokladáme posledné tri roky, keď sme zaznamenali rekordný nárast tržieb. Prvý boom bol v roku 2022, po invázii Ruska na Ukrajinu, keď ceny surového materiálu a rôznych ďalších komponentov ako sú pneumatiky, elektrické komponenty, železo, ktoré sa využíva na výrobu strojov, ako aj ceny energie, spôsobili obrovský nárast nákupných a predajných cien strojov. Nárast cien bol od 20 až do 40 percent. Zákazníci mali tieto informácie, takže si chceli čo najrýchlejšie zaobstarať stroje, ktoré boli ešte na sklade objednané za staré ceny. Neskôr sa začali vyhodnocovať niektoré projekty z eurofondov, v rámci ktorých poľnohospodári nakupovali stroje. Tým, že v roku 2022 rapídne vzrástli tržby poľnohospodárov v dôsledku extrémneho zvýšenia cien pšenice, repky a ďalších komodít, poľnohospodári mali veľmi priaznivé hospodárske výsledky a veľa investovali do nákupu techniky. Toto sa premietlo ešte aj v roku 2023, ktorý už nebol pre poľnohospodárov taký priaznivý, ale ešte dochádzali objednávky z predchádzajúceho roka. Takže naše tržby sa v porovnaní s rokom 2022 zvýšili. V uplynulom roku 2024 sme mali podobné tržby ako v 2023. Výzvou bude pre nás tento rok, uvidíme, čo prinesie.

V ktorom segmente sa darilo predaju lepšie – v poľnohospodárskom, stavebnom či komunálnom?

Celé naše portfólio je nastavené hlavne na predaj poľnohospodárskej techniky, ale určité percento trhového podielu tvorí aj technika pre komunálny sektor. Minulý rok sa nám podaril veľmi dobrý výsledok aj v stavebnom sektore, do ktorého sa nám spolu s výrobcom značky Merlo podarilo umiestniť 12 teleskopických manipulátorov. Sú to stroje s vyššou hodnotou a v uplynulom roku tvorili percentuálne najväčší podiel našich tržieb.

O aké stroje je najväčší záujem?

Najžiadanejšími produktmi sú traktory Deutz - Fahr a už spomínané teleskopické manipulátory Merlo. Zaujímavá je pre nás aj spolupráca s nemeckou firmou Muthing, výrobcom mulčovačov. Zákazníci vedia, že ako jedni z prvých na Slovensku sme prišli na trh s mulčovačmi. Bolo to v období asi pred dvanástimi rokmi, keď ešte mulčovanie pozberových zvyškov, kukurice či okrajov parciel, nebolo tak rozvinuté ako dnes. Možno aj preto sme dnes pomerne úspešní v predaji týchto strojov na Slovensku.

Portfólio vašich značiek je pomerne stabilné. Neplánujete ho rozširovať?

Pravdupovediac, neustále nám prichádza množstvo ponúk, napríklad z Turecka či od výrobcov z rôznych krajín východnej Európy. Momentálne to však nie je portfólio, ktoré by zapadlo do našej koncepcie. Pridať novú značku neznamená mať plnú skriňu katalógov. Vyžaduje si to vyškolených ľudí, ktorí sa budú značke venovať po obchodnej a servisnej stránke. Musíme byť presvedčení, že ponúkaná značka je stabilná. Že bude ochotná poskytovať nám servisnú podporu, dodávky náhradných dielov a na trhu bude minimálne toľko rokov, ako naša firma.

Na aké výzvy a priority sa chcete zamerať v tomto roku?

Naďalej plánujeme modernizovať spôsob komunikácie firmy. Dlhodobo prechádzame digitalizáciou všetkých našich procesov. Na tento trend sme nastúpili v roku 2017, keď sme do firmy zaviedli nový informačný systém, ktorý slúži na riadenie podnikových procesov – od kontroly vzťahu so zákazníkom cez databázu strojov a servisných zásahov, organizovanie servisu až po účtovníctvo, mzdy, fakturáciu, vedenie skladov a podobne. Víziou je v tomto roku digitalizovať servisných technikov, ktorých by sme chceli vybaviť tabletmi. Po odservisovaní stroja by tak dokázali zapracovať záznam a byť v spojení s firemným softvérom. Tým by sme odbremenili práce spojené s administrovaním servisného úkonu a mali detailnú databázu všetkých úkonov a aktivít firmy.

Súhlasíte s tým, že dnes nie je problém niečo vyrobiť, nakúpiť, ale umenie je vedieť to dobre predať?

Určite je kumšt vyrobiť kvalitný produkt, ale ešte väčšie umenie ako ho dobre predať, je poskytnúť popredajnú starostlivosť, servis, dodávku náhradných dielov zákazníkovi. Z tohto vyplýva aj nutnosť mať kvalifikovaný servisný tím, ktorý dokáže diagnostikovať a následne v najkratšom čase odstrániť poruchu. Niektoré oblasti poľnohospodárstva, najmä živočíšnej výroby, sú veľmi náchylné na poruchovosť strojov. Napríklad niekoľkodňový výpadok techniky na kŕmenie hospodárskych zvierat je neprípustný.

Ako vnímajú slovenský trh s poľnohospodárskou technikou vaši zahraniční partneri, ktorých stroje na Slovensku predávate?

Naši zahraniční partneri vnímajú, že výsledky, ktoré dosahujme na Slovensku v predaji poľnohospodárskej techniky, sú turbulentné. Priebeh predaja nie je lineárny, jeden rok máme nárast tržieb, druhý zase prepad aj o 30 – 40 percent. Uvedené výkyvy u nás spôsobujú poľnohospodárske výzvy, ktoré výrazne ovplyvňujú trh. Zahraniční partneri majú zvyčajne päťpercentný prepad tržieb v porovnaní s predchádzajúcim rokom. To my na Slovensku nepovažujme za prepad, ale približne za rovnaký výsledok. Výkyvy v predaji sú pre nás veľmi náročné z hľadiska plánovania skladu, ale aj z personálneho a časového aspektu. Dúfame, že na nás tá priaznivejšia krivka ešte čaká.

Firma Ematech už dlhoročne aktívne spolupracuje s SPU v Nitre, s Vysokoškolským poľnohospodárskym podnikom v Kolíňanoch. Ako vnímate túto spoluprácu a aké máte plány v tomto smere?

Som veľmi rád, že minulý rok sa nám podarilo presvedčiť manažérov VPP Kolíňany o kvalite našich produktov. Na podniku sme umiestnili dva veľkoobjemové návesy vyklápacie od nemeckého výrobcu Annaburger. Verím, že budeme pokračovať užšou spoluprácou, v rámci ktorej zapožičiame moderné stroje pre výučbu študentov, ako aj na praktické ukážky a testovanie na VPP. Myšlienkou je, aby mali študenti, odborníci univerzity a pracovníci podniku možnosť vyskúšať čo najväčšie portfólio techniky a pracovných postupov a metód.

Čo by ste odkázali mladej generácii, aby videla podnikanie v poľnohospodárstve podobne pozitívne ako vy?

Poľnohospodárstvo má deficit pozitívnej reklamy. Treba si však uvedomiť, že elektronizácia a digitalizácia sa premietla do všetkých oblastí tohto odvetvia. Dnes do neho vstupujú aj nové systémy umelej inteligencie. Popritom je človek spätý s prírodou. Podľa prognóz budú poľnohospodári v blízkej budúcnosti patriť medzi najžiadanejšie povolania, preto je vzdelanie v tejto oblasti tou najlepšou investíciou do budúcnosti. Treba byť iniciatívnym, schopným hľadať nové postupy a prinášať nové náhľady.

Ísť späť