Experti FEM v praxi riešili, ako zlepšiť marketingovú komunikáciu a imidž značky

napísal

Problematike komunikačnej politiky, zlepšenia marketingovej komunikácie a imidžu značky sa odborne venujú experti Ústavu marketingu, obchodu a sociálnych štúdií Fakulty ekonomiky a manažmentu (FEM) SPU v Nitre. Svoje inovatívne poznatky zhodnotili aj v zaujímavej marketingovej štúdii pre spoločnosť Plantex, ktorá sa zameriava na produkciu ovocia a okrasných rastlín.

Projekt s názvom „Analýza komunikácie so zákazníkom na mieste predaja a na sociálnych sieťach spoločnosti Plantex, s. r. o.,“ trval od novembra 2024 do februára tohto roka. Hlavnou koordinátorkou bola dekanka FEM profesorka Elena Horská, spoluriešiteľmi boli študenti FEM bakalárskeho študijného programu obchodné podnikanie, predmetu obchodná prevádzka a merchandising, ako aj študenti Obchodnej akadémie v Nitre.

Spoločnosť Plantex pred štyri rokmi vybudovala v intraviláne obce Veselé pri Piešťanoch nový moderný obchodný priestor zahŕňajúci predajné plochy pre zeleň a tvrdý tovar, kaviareň, reštauráciu a kancelárske priestory. Úlohou riešiteľského tímu projektu bolo urobiť odbornú analýzu komunikácie so zákazníkom na mieste predaja a na sociálnych sieťach firmy. „Túto predajňu považujeme za výnimočne účelne a esteticky zariadenú predajňu pre dom a záhradu, ktorá má veľký potenciál napriek tomu, že nie je lokalizovaná vo veľkom meste. Jej špecifickou črtou je prepojenie na samozber ovocia, výnimočnú ponuku sadbového materiálu vysokej kvality a rodinnú atmosféru. Tieto silné stránky treba využiť a ďalej posilňovať a doplniť o prvky moderného obchodu a príjemného trávenia voľného času formou pridanej hodnoty,“ uviedla dekanka.

Na základe uskutočnených pozorovaní, panelových diskusií a odborných analýz, projektový tím navrhol firme sústrediť pozornosť na niektoré okruhy v zmysle teórie merchandisingu a komunikácie so zákazníkom na mieste predaja. „Ide o konkrétne opatrenia a aktivity, ktoré pozitívne ovplyvnia atmosféru v predajni, pohodlie nákupu, vonkajšiu komunikáciu a budú mať pridanú hodnotou a synergický efekt,“ povedala E. Horská. Spríjemniť atmosféru v predajni pomáha hudba a vôňa. Odborníci odporučili zvážiť variantu využitia aróma marketingu len pri určitých príležitostiach, keďže aróma môže byť príjemným sprievodným faktorom pri nakupovaní, ale nemusí pozitívne vplývať napríklad na predajný personál a celodenné pôsobenie. Tiež využívať arómu iba na niektorých miestach predajne, napríklad pri automate s kávou, predaji ovocia, čokolády, levanduľových produktov, sviežej zelene atď.

Pre pohodlie nákupu je dôležitá zrozumiteľná orientácia v predaji. S tým súvisí najmä forma a spôsob poskytovania informácií. Odborníci vyzdvihli koncept prirodzene riadenej nákupnej cesty prostredníctvom filozofie vyloženia tovaru. Navrhli zvážiť výraznejšie označenie oddelení, resp. inštalovať informačnú tabuľu o celkovej štruktúre oddelení v predajni, zvážiť zábavné označenie vzdialenosti nákupných zastávok v rámci predajne, vytypovať hlavné produkty sezóny a vygenerovať pre ne QR kód. K pohodliu nákupu môže prispieť aj využitie moderných zobrazovacích technológií, ako je digitálny kiosk, dotykový informačný pult či obrazovka.

Keďže pridanou hodnotou pri nakupovaní je oddych a relax v príjemnom prostredí, experti navrhli umiestniť do predajne automaty na dobrú kávu (najlepšie zo slovenskej pražiarne kávy), kakao a nealko nápoje. Tiež pridať na stolík časopisy so záhradníckou tematikou, premietať rozprávku pre deti či krátke promo videá na informačnom kiosku, vytvoriť Plantex kaviareň a čitáreň kútik. K synergickým efektom odborníci zaradili využitie moderných digitálnych informačných prostriedkov, osvety, vzdelávania a propagácie. Navrhli vytvárať akcie pre rôzne cieľové skupiny, zúčastňovať sa v populárnych reláciách, organizovať kreatívne súťaže a hľadať tvár loga. „Projekt bol pre nás jedinečnou výzvou prepojiť vzdelávanie, vedu a výskum s praxou, a to je naším prioritným cieľom. Pripravujeme návrh spolupráce, kde uvažujeme nad rozpracovaním ďalších tém v oblasti marketingovej komunikácie na mieste predaja, prieskumami v rámci samozberov či online predajov. Našimi aktivitami vieme reagovať na potreby firmy,“ podčiarkla E. Horská.

 

Ísť späť