Recenzia: Obrazový atlas mikroskopických vláknitých húb

Obrazový atlas mikroskopických húb

Pre študentov mykológie a potravinárskej mykológie, pracujúcich v mikrobiologických laboratóriách, ale aj pre ďalších záujemcov o fascinujúci svet mikroskopických vláknitých húb je určená nová publikácia - Obrazový atlas mikroskopických vláknitých húb, ktorá v uplynulých dňoch vyšla vo Vydavateľstve SPU.

Ako uvádzajú autorky - prof. Dana Tančinová, Ing. Zuzana Barboráková, PhD., a Ing. Zuzana Mašková, PhD., mikroskopické vláknité huby sa vyskytujú v rôznych prostrediach a vo významnej miere sa podieľajú na kolobehu látok a prvkov v pôde, vo vode. Podieľajú sa na znehodnocovaní potravín a surovín na výrobu potravín, kontaminujú výrobné, obytné, ako i ďalšie priestory. Vyskytujú sa vo vnútornom, i vo vonkajšom prostredí. Spóry mikroskopických húb sa nachádzajú všade okolo nás.

Správna identifikácia mikroskopických húb je základnou podmienkou pre ich poznanie a ďalšie štúdium. Učebnica má pomôcť pri identifikácii druhov, s ktorými sa odborníci v mykologickom laboratóriu Fakulty biotechnológie a potravinárstva stretli najčastejšie počas tridsaťročného výskumu. Okrem aktuálne platných názvov sú v publikácii uvedené aj staršie názvy (platné v minulosti), s ktorými sa v literatúre možno stále stretnúť.

„Identifikácia v súčasnosti nevyužíva len klasické mykologické metódy, ale aj molekulárne. Avšak bez poznania základných morfologických charakteristík môže dôjsť aj napriek využitiu najmodernejších molekulárnych metód k nesprávnej identifikácii. Pri mnohých kmeňoch uvedených v novej publikácii bola identifikácia na základe morfologických, fyziologických a chemotaxonomických znakov potvrdená aj molekulárnymi metódami,“ píšu autorky.

Vo vyše stostranovej obrazovej publikácii je zobrazených 91 kmeňov druhov mikroskopických vláknitých húb.