Recenzia: Aplikačné programovanie

Aplikačné programovanie

Poskytnúť čitateľovi základné informácie týkajúce sa konfigurácie a programovania priemyselných riadiacich systémov firmy Beckhoff je hlavným cieľom publikácie Aplikačné programovanie.

Publikácia autorov - Martina Olejára a Vladimíra Cvikloviča z Technickej fakulty - vyšla vo Vydavateľstve SPU v Nitre.

Ako v úvode píšu, vznik prvých  programovateľných logických automatov (PLC) bol motivovaný požiadavkou automobilky General Motors na riadiaci systém, ktorý mal umožniť operatívne prestavovanie výrobných liniek v závislosti od obmeny sortimentu automobilov.

„Požiadavkou bolo, aby PLC boli na inom základe ako vtedajšie počítače a aby programovanie bolo čo najjednoduchšie. Program musel byť zrozumiteľný širšiemu okruhu „elektrikárov“ mysliacich prevažne v pojmoch reléovej logiky. Tieto požiadavky boli automobilkou formulované v roku 1968. Prvé komerčné PLC bolo MODICON 084 a jeho hromadná výroba začala koncom 70-tych rokov 20. storočia. PLC by sa teda zjednodušene dala opísať ako priemyselný počítač špeciálne určený na riadenie v priemysle. Súčasné PLC sú charakteristické tým, že okrem veľkého výpočtového výkonu disponujú aj veľkým počtom vstupno-výstupných modulov. Ich modulárne riešenie dáva predpoklad na použitie týchto systémov nielen v malých riadiacich aplikáciách, ale aj v distribuovaných systémoch riadenia,“ uvádzajú autori.

Vyše dvestostranová publikácia je rozdelená je do šiestich kapitol. V prvej sú uvedené všeobecné informácie o  PLC systémoch, o rozdieloch medzi priemyselným PC a PLC, ako aj o EtherCAT komunikácii. V druhej kapitole je opísaná inštalácia prostredia TwinCAT 3, spôsob vytvorenia nového projektu, základné prvky uvedeného prostredia, nadviazanie komunikácie s riadiacim systémom a hardvérová konfigurácia. V tretej kapitole je uvedený spôsob programovania PLC, postup tvorby PLC projektu, deklarovanie premenných a štruktúrovaných údajových typov, opis základných riadiacich príkazov, postup vytvárania funkcií a funkčných blokov a základy objektovo orientovaného programovania. Štvrtá kapitola sa venuje nástrojom na diagnostiku a monitorovanie programu. V piatej kapitole je uvedený postup tvorby vizualizácie s opisom vybraných vizuálnych komponentov. V poslednej kapitole je opísaná ADS komunikácia , opis vybraných metód ADS v TwinCat.ADS.dll a prístup cez ADS v C#.