e-poľnohospodár

  • Zväčšiť veľkosť písma
  • Predvolená veľkosť písma
  • Zmenšiť veľkosť písma
dvojtýždeník Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
Home E-príloha Vajíčko patrí do každodenného jedálníčka

Vajíčko patrí do každodenného jedálníčka

E-mail Tlačiť

vajicko5Vajíčko vďaka svojmu mimoriadnemu zloženiu patrí medzi základné potraviny. V minulosti ho však nesprávna interpretácia údajov posunula na okraj jedálneho lístka a pokladalo sa za nepriateľa správnej životosprávy. Aká je teda jeho výživová hodnota a účinky na ľudský organizmus?

 

"Slepačie vajíčka, ktorých bielkoviny majú mimoriadne vysokú výživovú hodnotu, sú bohaté na tuky ideálneho zloženia. Okrem toho obsahujú i vitamíny a prakticky všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré si náš organizmus nie je schopný sám vytvoriť, lebo na to nemá potrebné metabolické mechanizmy. Sú tiež zdrojom mnohých minerálov nevyhnutných pre biologicky dôležité procesy," hovorí MUDr. Peter Chlebo, PhD., vedúci Katedry výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre.

Účinkom vajíčok na zdravie ľudí sa neustále zaoberá množstvo vedeckých štúdií. Výsledky niektorých boli i kontrovezné, najmä čo sa týka hladiny cholesterolu v krvi a rizika vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Rozsiahle štúdie prebiehali najmä v USA a Japonsku. "Jedna z posledných začala v roku 1990, trvala jedenásť rokov a zúčastnilo sa jej okolo stotisíc ľudí. Odborníci zisťovali, či množstvo prijímaného cholesterolu súvisí s hladinou cholesterolu v krvi. Závery štúdie potvrdili, že účinok vaječného žĺtka na zvyšovanie hladiny cholesterolu v krvi je minimálny, ak je príjem vajíčok limitovaný na jedno vajce denne. V takomto množstve nemá absolútne žiadny vplyv na zvyšovanie rizika vzniku kardiovaskulárnych ochorení," hovorí odborník na výživu a podotýka, že denný príjem vonkajšieho tzv. diétneho cholesterolu by nemal presiahnuť hodnotu 300 miligramov za deň. Jedno vajíčko obsahuje 220 mg. "Najlepšie je však podávať vajíčko v kombináciami s inými potravinami. Vyplýva to z výsledkov výskumov, ktoré sa zaoberali užívaním proteínov súčasne s cholesterolom. Opatrnejší pri konzumácii vajíčok by mali byť najmä diabetici. Už dve vajíčka denne by im mohli výrazne zvýšiť cholesterol, a tým zvýšiť riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení," konštatuje P.Chlebo. Zároveň zdôrazňuje, že vajíčka patria k najlepším zdrojom lecitínu. "Veľké vajce obsahuje asi 1gram. Dospelí potrebujú denne 6 gramov lecitínu, športovci by ho však mali prijímať viac."

RENÁTA CHOSRAVIOVÁ

(25. 4. 2008)

 

Aktuálne číslo

Deň otvorených dverí

dodM

Prezentačné video SPU v Nitre

video2

Fotoobjektívom: aktuálne

Kalendár udalostí

február 2012
P U S Š P S N
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 1 2 3 4

Nasledujúce udalosti

Žiadne udalosti

Veselou ceruzkou

Propagačné predmety SPU

uputavka

Zoooom


Fotosúťaž ERASMUS

ERASMUS_logo